Kuva: Civil Administration Archaeology Unit
Joel Kontinen
Useat israelilaiset arkeologit vahvistivat, että jotkut
lehdet hylkäävät rutiininomaisesti Juudeassa ja Samariassa tehdyn tutkimuksen –
käytännöt, jotka ovat linjassa laajemman Israelin vastaisen BDS-liikkeen kanssa.
Juudean ja Samarian kukkuloilla, joilla Raamatun ihmiset
aikoinaan vaelsivat, nykyajan arkeologit kohtaavat pulman, jolla ei ole mitään
tekemistä heidän pyrkimyksensä kanssa paljastaa muinainen menneisyys.
Israelilaiset tutkijat huomaavat olevansa käytännössä kansainvälisen
akateemisen yhteisön mustalla listalla, eivätkä he pysty julkaisemaan löytöjä
historian merkittävimmiltä kohteilta.
Akateemisen
arkeologisen maailman politiikka johtaa Raamatun historian pyyhkimiseen pois,
kun taas Palestiinan viranomaisten tahalliset pyrkimykset pyyhkiä pois
todisteet juutalaisten yhteydestä maahan vaarantavat historiallisesti valtavan
arvokkaita kohteita. "Tiedän, etten pysty julkaisemaan tutkimukseni
tuloksia missään johtavista julkaisuista", sanoo Dvir Raviv, arkeologi
Bar-Ilanin yliopistosta Ramat Ganissa. Hän sai hiljattain päätökseen
ensimmäisen kaivauskauden Sartabassa (Aleksandrium) Jordanin laaksossa,
linnoituksessa, jonka hasmonealaiset hallitsijat rakensivat noin vuonna 100
eaa. Ravivin kokemus ei ole ainutlaatuinen. Jerusalemin heprealaisen yliopiston
arkeologit tekivät tutkimusta samalla alueella neljä vuosikymmentä sitten,
mutta heidän löydöksensä eivät koskaan päässeet kansainvälisiin julkaisuihin.
Akateeminen boikotti johtuu Juudean ja Samarian monimutkaisesta asemasta. Israel valtasi alueen kuuden päivän sodassa vuonna 1967.Suurin osa maailmasta pitää aluetta miehitettynä. Vuoden 1954 Haagin yleissopimus kulttuuriomaisuuden suojelemiseksi rajoittaa miehitysvaltojen arkeologista toimintaa ja sallii vain "pelastuskaivaukset" uhanalaisten kohteiden säilyttämiseksi. Pian kuuden päivän sodan jälkeen vuonna 1967 israelilaiset arkeologit tekivät tutkimusta Juudeassa ja Samariassa. Professori Adam Zartal löysi Jordanin laaksosta alttarin, jonka uskotaan olevan profeetta Joosuan rakentama. Kaivauksia tehtiin Shilohissa, Israelin muinaisessa pääkaupungissa, ja Herodionissa, Herodes Suuren rakentamassa linnoitetussa aavikkopalatsissa.
Siitä lähtien, kun Oslon sopimukset vuonna 1993 jakoivat Juudean ja
Samarian kolmeen hallinnolliseen alueeseen, kaksi sukupolvea israelilaisia
arkeologeja on ollut lähes poissa Raamatun sydänmailta. Israelilla on
siviilihallinto vain C-alueeksi nimettyihin paikkoihin. "Jos katsot
Israelin kaivausten karttaa, näet suuren määrän pisteitä vihreän linjan
sisäpuolella ja vain muutaman Juudeassa ja Samariassa. Se vääristää
kokonaiskuvaa. Se on kuin tutkisi nyky-Tel Avivin kulttuuria pelkästään
lähiöiden perusteella", Moshe Gutman, "Preserving the Eternal"
-järjestön puheenjohtaja. Järjestö on israelilainen voittoa tavoittelematon
järjestö, joka keskittyy arkeologisten esineiden säilyttämiseen Juudeassa ja
Samarissa.
Lähde:
Anna Epshtein 2025 Israeli Archaeologists Face Academic Boycott for Uncovering Biblical Sites in Judea and Samaria | United with Israel 24.4.