tiistai 13. kesäkuuta 2023

Peter Singer puostaa eläinten oikeuksia

 



Kuva: Nabil Nezzar

Joel Kontinen

PETER SINGERin kirja Animal Liberation oli "filosofinen pommi", kun se ilmestyi vuonna 1975, aktivisti Ingrid Newkirkin mukaan, joka sanoo, että se "sai ihmiset – minä mukaan lukien – muuttamaan sitä, mitä söimme, mitä meillä oli päällämme ja miten kohtelimme eläimiä”. 

Singer, joka on nykyään bioetiikan professori Princetonin yliopistossa, esitti filosofisen perustelun ihmiskunnan eläinkohtelun uudistamiseksi ja tuomitsi käytännöt, kuten eläinkokeet ja lihansyönnin sillä perusteella, että eläimillä on yhtä suuri oikeus elää ilman kipua ja kärsimystä kuin ihmisillä.

Vaikka se evolutionistien mielestä auttoi inspiroimaan modernia eläinten oikeuksien liikettä, Singerin näkemykset eläinten etiikasta olivat pitkään kaukana valtavirrasta. Vuosikymmenten ajan monet muut ihmiset ovat kohdelleet kasvissyöjiä ja vegaaneja yhtä lailla hämmentyneenä ja raivostuneena.

 Nyt ihmisillä on syvempää ymmärrystä monien eläinten älykkyydestä sioista mustekalohin sekä todisteita siitä, että veganismi – joka on suositumpaa kuin koskaan – on hyväksi terveydellemme ja ympäristöllemme. Ja silti maailmanlaajuinen lihan ja kalan kulutus kasvaa edelleen, suunnitteilla on maailman ensimmäinen mustekalafarmi ja kiihtyvä ilmastonmuutos ajaa monet eläimet sukupuuttoon. Tätä taustaa vasten Singer on tarkistanut Animal Liberationin 2000-luvun yleisölle.

Hän kertoo, kuinka hänen ajattelunsa eläinten oikeuksista on muuttunut, miksi naudanlihaa pitäisi verottaa ilmastonmuutoksesta kärsivien ihmisten auttamiseksi ja miltä eettinen elämä näyttää nyt.

Singerin ideologian mukaan on eettisempää surmata ihmislapsia – jopa 28 vuorokautta niiden syntymän jälkeen – kuin syödä eläinten lihaa.

Tällainen ajattelutapa on suora seuraus darvinistisesta evoluutiosta, jota ateistit  äskettäin  juhlistavat kaikkialla maailmassa 
Charles Darwinin 200-vuotisjuhlan kunniaksi.


Lähde:

Cuff,  Madeleine, 2023. Peter Singer on animal rights, octopus farms and why AI is speciesist New Scientist  31.5.