lauantai 3. joulukuuta 2011

Teologian professori Michael Horton: Naturalismi on sokea usko



Raamattu kertoo Jumalasta, joka astui historiaan. El Greco: Jeesus kantaa ristiään. 1580. Kuva Wikipediasta.





Joel Kontinen

Mitä on sokea usko? Se voi olla sitä, että luotetaan täysin johonkin selitysmalliin vaivautumatta pohtimaan, kuvaako malli todellisuutta paikkansapitävästi.

Professori Michael Horton käsittelee joulukuun Christianity Todayssä kristinuskoa ja naturalismia.

Naturalismi on näkemys, jonka mukaan kaikki – myös universumin ja elämän synty - tulee selittää luonnossa nykyisin vaikuttavilla prosesseilla.

Me elämme maailmassa, joka kuvittelee järjen olevan ennakkoluulotonta, vaikka todellisuudessa meidän järkemme on naturalismin vanki”, hän sanoo.

Hortonin mukaan naturalismi ei myönnä sitä, että Jumala olisi luonut maailman ja ylläpitäisi sitä eikä myöskään sitä, että Hän olisi lunastanut maailman.

Professori Horton sanoo, että on järjenvastaista päätellä, että Jumala ei voi astua historian ennen kuin pohdimme, onko Hän tehnyt niin. Vain sokea usko naturalismiin voi saada jonkun uskomaan, että Jumala ei tehnyt sitä, minkä Hän sanoo tehneensä.

Harvardin yliopiston biologi Richard Lewontin tarjosi hyvän esimerkin naturalismista: Hän kirjoitti vuonna 1997 The New York Review of Books–julkaisussa, että tiedemiehet ehdoin tahdoin keksivät perustelemattomia juttuja siitä, miten lajit kehittyivät, koska he ovat sitoutuneet materialismiin. He pitävät kannastaan kiinni, koska he ”eivät voi päästää Jumalan jalkaa ovenväliin.”

Lähteet:

Horton, Michael. 2011. Why We Need Jesus. Christianity Today (2.12.).

Lewontin, Richard. 1997. Billions and billions of demons. The New York Review of Books, s. 31 (9. 1. 1997).