lauantai 26. tammikuuta 2008

Kristinuskon vaikutus: hyvä vai huono?


Mikä on Kristuksen perustaman uskonnon vaikutus? Kuva: Wikipedia.



Joel Kontinen

- Mikään muu filosofia tai liike ei ole muuttanut maailmaa niin paljon paremmaksi kuin kristinusko, toteaa Western Michigan yliopiston antiikin historian professori Paul Maier. Vaikka kristinusko on muutakin kuin filosofia tai liike, Maierin näkemys on varteenotettava aikana, jolloin Richard Dawkins ja useat muut tunnetut ateistit ovat pyrkineet esittämään kristinuskon mahdollisimman huonossa valossa. Esimerkiksi kansanedustaja Erkki Tuomioja on vihjaissut, että uskonto myrkyttää lasten mielen.

Mitä kristinusko sitten on saanut aikaan? Washingtonin yliopiston sosiologian ja uskontotieteen professori Rodney Stark on osoittanut, että monet ateistien väitteistä ovat harhaanjohtavia ja suorastaan valheellisia. Esimerkiksi käsite ”pimeä keskiaika” on 1800-luvun skeptikkojen keksintö. Todellisuudessa keskiajan ihmiset eivät olleet niin tietämättömiä kuin skeptikot kuvittelevat.

Starkin mukaan tiede ja teknologia kehittyivät lännessä, jossa ihmiset uskoivat niin Jumalan kuin maailmankin olevan rationaalinen. Antiikin kreikan filosofit puuhailivat käsitemaailman asioiden parissa, ja Kiinassa konfutselaiset ja taolaiset ajattelijat keskittyivät sisäiseen valaistukseen tieteen tekemisen sijasta. Islam opettaa, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, vaan Allah määrää viime kädessä kaikki ihmisen teot. Intialaisen ajattelun mukaan taas kaikki on harhaa ja maailma lepää neljän suuren elefantin päällä. Elefanttien alla on jättiläismäinen merikilpikonna. Ateismi puolestaan on räikeän ideologista, vaikka se yrittääkin pukeutua tieteen kaapuun.

Kristinusko vaikutti ratkaisevasti orjakaupan lopettamiseen. William Wilberforce (1759-1833) oli kristitty kansanedustaja ja aktivisti, joka jaksoi taistella orjakauppaa vastaan vuosikymmenien ajan, kunnes se kiellettiin lailla Brittiläisessä imperiumissa vuonna 1833.

Jeesuksen opetus lähimmäisenrakkaudesta sai kristityt perustamaan kouluja, sairaaloita ja orpokoteja.

Paavali opetti, että Kristuksessa ”ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi” (Galatalaiskirje 3:28).

Tämä opetus sai kristityt edistämään ihmisten välistä tasa-arvoa ja korjaamaan yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta.

Näyttää siis siltä, että ateistien väitteet kristinuskon turmelevasta vaikutuksesta ovat propagandistisia, eivätkä ne perustu tosiasioihin. Kristinuskon suurin siunaus on kuitenkin siinä, että se antaa ihmiselle tulevaisuuden ja toivon olemassaolosta, joka ei pääty koskaan.

Lähde:

Williams, Alex. 2004. The biblical origins of science. A review of For The Glory of God: How Monotheism Led to Reformations, Science, Witch-hunts and the End of Slavery by Rodney Stark. TJ 18:2, 49–52. Lue tästä