tiistai 22. tammikuuta 2008

Evankeliumi evoluution mukaan






Joel Kontinen

Richard Dawkins ja useat muut tunnetut ateistit ovat viime aikoina jyrisseet uskontoja ja varsinkin kristinuskoa vastaan. Ateistit ovat monesti julistaneet, että evoluutio ja kristinusko ovat toistensa vastakohtia. G. Richard Bozarth kirjoitti American Atheist -lehdessä:

Kristinusko on taistellut, edelleenkin taistelee ja jatkossakin taistelee tiedettä vastaan epätoivoiseen loppuun saakka, sillä evoluutio tuhoaa täydellisesti ja lopullisesti juuri sen syyn, miksi Jeesuksen maanpäällinen elämä oli oletettavasti tarpeen. Tuhotkaamme Aadamin ja Eevan perisynti, niin raunioissa näemme Jumalan pojan säälittävät jäännökset. Ottakaamme pois hänen kuolemansa. Jos Jeesus ei ollut vapahtaja, joka kuoli syntiemme vuoksi, ja tätä evoluutio nimenomaan merkitsee, niin kristinusko ei ole mitään.


Kaikki skeptikot eivät pidä tällaisesta vastakkainasettelusta. Pastori Michael Dowd on julkaissut kirjan Thank God for Evolution, jossa hän pyrkii tulkitsemaan kristinuskoa evoluution pohjalta ja samalla vapauttamaan lukijansa turhasta syyllisyydestä.

Dowdin mukaan meidän ei tulisi kantaa taakkaa siitä, että noudatamme esi-isiltämme, esimerkiksi matelijoilta, perimiämme viettejä. Dowd, joka tässä asiassa muistuttaa myöhempien aikojen Sigmund Freudia, toki käyttää kristinuskon termejä mutta antaa niille täysin uuden sisällön. Seurauksena on humanistinen uskonto, josta ristin pahennus on karsittu pois.

Dowdilla on näyttävät kotisivut, joilla hän markkinoi kirjaansa, ja hän kiertää USA:ta julistaen uutta ilosanomaansa. Hän itse kutsuu sitä evoluution evankeliumiksi. Tämä veretön evankeliumi saanee paljon kannatusta, koska sen vastaanottaminen ei edellytä parannuksentekoa, syntien hylkäämistä eikä Raamatun moraalinormien noudattamista.

Evoluution ja uskonnon yhdistäminen ei sinänsä ole uutta. Ranskalainen jesuiittapappi Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955) hylkäsi perinteisen kristinuskon ja rakensi evoluutioon perustuvan new age –tyyppisen mysteeriuskonnon. Teilhard esimerkiksi sanoi: ”evoluutio on valo, joka valaisee kaiken tiedon, rata, jota kaiken ajatuksenkulun tulee seurata.”

Miksi tällaiset vaihtoehdot kiinnostavat aikamme ihmisiä? Kaikki eivät jaksa uskoa pelkkään sattumaan mutta eivät myöskään halua tunnustaa olevansa syntisiä, jotka tarvitsevat Vapahtajaa. Paavali kirjoitti: ”Me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta. Hän on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisille, Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus” (1. Korinttilaiskirje 1:23-24).

Vaihtoehdot vievät harhaan, mutta todellinen evankeliumi vie ikuiseen elämään.

Todellinen evankeliumi perustuu Genesiksen historiallisuuteen. Voit lukea lisää sen tärkeydestä tästä.

Lähteet:

Bozarth, Richard G. 1979. The Meaning of Religion. American Atheist 20.9. 1979, 30.
Michael Dowdin kotisivut

Morris John. 2001. Evolution and the Wages of Sin. Institute for Creation Research. Acts & Facts, impact article 336

Weiland, Carl. 2008. Evolution’s Evangelist