torstai 18. lokakuuta 2007

Evoluution oppi-isät: spiritisti ja rasisti

Joel Kontinen

Evoluutiota mainostetaan yleisesti tieteeksi, jota ilman on mahdotonta ymmärtää todellisuutta. Mutta evoluution historian kätköistä löytyy kiinnostavia yksityiskohtia, joista uskolliset darwinistit mielellään vaikenevat.

Oppikirjat esittelevät Charles Darwinin evoluutioteorian isänä, vaikka todellisuudessa kehitysidea ilmeni jo muinaisten kreikkalaisten kirjoituksissa. Charles Darwinin isoisä Erasmus Darwin esitti oman versionsa evoluutiosta jo vuonna 1770. Lopulta 1850-luvulla Charles Darwin ja Alfred Russel Wallace esittivät teorian lajien synnystä samanaikaisesti.

Tiedemaailma on sittemmin hylännyt Wallacen. Suurin syy lienee se, että Wallace harrasti spiritismiä ja uskoi voivansa kommunikoida kuolleiden kanssa meedioiden välityksellä. Evoluutiolla näyttää siis olevan vahva yhteys spiritismiin, joka puolestaan on nykyisen new age -liikkeen taustalla. Ei siis ole ihme, että aikamme postmoderni, new agestä innoitusta hakeva ihminen mielellään uskoo näkemykseen, jonka mukaan kaikki oleva syntyi sattumalta ei-mistään mahdottomissa oloissa miljardien sattumien tuloksena. Jumalaksi ei kelpaa ainakaan kristinuskon ilmoittama pyhä Luoja, kaiken järjestyksen aikaansaaja.

Evoluution kannattajat halusivat esittää näkemyksensä tieteellisenä teoriana, joten Wallace spiritisti-istuntoineen hylättiin vähin äänin ja kunnia ihmiskunnan menneisyyden selvittämisestä annettiin Darwinille, jonka kirja Lajien synty (1859) sentään pohjimmiltaan perustui tieteeseen eli lähinnä kesyjen eläinten rodunjalostukseen. Siitä on vielä pitkä matka lajien syntyyn, josta Darwinin kirja vaikenee kuin muuri.

Myöhemmin Darwin käsitteli aihetta teoksessaan Descent of Man (1871), jossa hän tuli samalla paljastaneeksi evoluution toisen pimeän puolen: hän nimittäin uskoi, että kaukasialainen eli valkoinen ”rotu” oli kehittyneempi kuin muut rodut ja musta ”rotu” oli vasta apinoiden tasolla. Jos Darwin julkaisisi teoksensa meidän päivinämme, hän saattaisi hyvinkin saada syytteet rasismista.

Evoluutionistilla on siis edessään vaikea valinta: pitääkö aatteensa isänä spiritistiä vai rasistia.



Lähteet

Grigg, Russell. 2003. Darwinism: It Was All in the Family. Erasmus Darwin’s Famous Grandson Learned Early about Evolution. Creation 26(1):16–18.

_________. 2005. Alfred Russel Wallace – ‘Co-Inventor’ of Darwinism. Creation 27(4):33–35.

Morris, Henry. 2000. The Long War Against God: The History and Impact of the Creation-Evolution Conflict. Green Forest, AR: Master Books.