tiistai 15. maaliskuuta 2016

Venäläismiljonääri haikailee ikuista elämää – lataamalla aivojen sisällön tietokoneelle


Ihminen on jo muinoin uneksinut ikuisesta elämästä.



Joel Kontinen


Meidän aikamme on kaikkien muiden aikojen tavoin täynnä merkkejä syntiinlankeemuksen surullisista seurauksista, joista traagisin on kuolema.

Nyt venäläismiljonääri Dmitry Itskov yrittää kumota synnin vaikutukset. Hän rahoittaa hanketta, jonka tarkoituksena on antaa kaikkien ihmisten elää ikuisesti – tavallaan.

Hän lupaa tekevänsä kaikkensa, jotta hanke toteutuisi kolmessakymmenessä vuodessa.

Itskovin haaveena on hyödyntää luonnontieteiden saavutuksia ja ladata yksilön aivojen salaisuudet tietokoneelle. Näin hän toivoo vapauttavansa ne vanhenemiselta, jota ihminen ei biologisena olentona voi välttää.

Ihmisen persoonallisuus ei kuitenkaan ole pelkistettävissä aivoiksi, joten hanke on tuomittu epäonnistumaan.

Hänen hankkeensa haiskahtaa vahvasti transhumananismilta, jossa ihminen ohjaa omaa evoluutiotaan biologisesta olennosta koneen ja elävän olennon yhdistelmäksi. Taustalla kummittelee darvinistisen evoluution lisäksi myös tieteiskirjallisuus (science fiction) supersankareineen.

Transhumanismissa on selvästi uskonnollisia piirteitä. Vapahtajana on Kristuksen sijasta ihmisen kehittämä teknologia.

Jotkut ovat toivoneet voittavansa kuoleman kryoniikalla eli syväjäädytyksellä, eli esimerkiksi aivoja tai koko ihmistä pidetään jäädytettynä siinä toivossa, että joskus tulevaisuudessa keksitään parannuskeino tautiin, joka heidät niitti.

Itskov on valinnut eri strategian, mutta väistämätöntä eli kuolemaa se ei pysty poistamaan.

Meidän maailmassamme vanheneminen ja kuolema toimivat niin kuin luonnonlait. Ihminen ei itse pysty niitä poistamaan. Mutta Jumala voi: ”Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema”, apostoli Paavali kirjoitti (1. Kor. 15:26).

Jeesus kukisti kuoleman ristillä. Lopulta Hän myös tekee siitä lopun.

Lähde:

BBC magazine. 2016. The immortalist: Uploading the mind to a computer. (14.3.).