lauantai 4. helmikuuta 2012

Jeesuksen ylösnousemus: Skeptikko nostaa esiin hallusinaatiohypoteesin


Noel Coypel: Jeesuksen ylösnousemus (1700). Kuva Wikipediasta.




Joel Kontinen

1800-luvulla etenkin saksalaiset teologit pyrkivät selittämään kaikki Raamatun yliluonnolliset tapahtumat luonnollisiksi. Skeptikot hyökkäsivät etenkin Jeesuksen ihmeitä ja ylösnousemusta vastaan.

Rationalismiin turvautuminen ei kuitenkaan ollut ongelmatonta. Ranskalainen fyysikko Jean-Baptiste Pérès (1752–1840) käytti rationalismin omaksuneiden teologien omaa strategiaa ja onnistui ”osoittamaan”, ettei Napoleon ollut koskaan elänytkään vaan tämä oli allegorinen hahmo, joka oli kehitetty antiikin Kreikan mytologiasta.

Äskettäin Gary Whittenberger palasi 1800-luvun rationalistisiin argumentteihin skeptikkojen sähköpostijulkaisussa e-skeptic. Hän todisteli, että ylösnousemuksen jälkeen Jeesuksen opetuslapset saattoivat nähdä hallusinaatioita.

Näkemys ontuu varsin pahasti. Olisi varsin kummallista, jos apostolit olisivat perustaneet selontekonsa hallusinaatioihin. He menettivät toivonsa, kun Jeesus kuoli, eivätkä he enää odottaneet näkevänsä Häntä elävänä.

Apostoleissa ilmennyttä muutosta ei voi selittää pelkästään sillä, että he kuvittelivat nähneensä Jeesuksen.

Esimerkiksi Johanneksen evankeliumin 21. luvussa kuvattua tapausta ei voida selittää hallusinaatioksi, koska apostolit ja Jeesus söivät siinä todellisia kaloja (eivätkä kuvitteellisia). Muissakin ylösnousemuksen jälkeisissä tapahtumissa on yksityiskohtia, joita ei voi selittää hallusinaatioiksi.

Ehkä suurin syy siihen, miksi skeptikot uskovat pikemminkin hallusinaatioon kuin ylösnousemukseen, on se, että he eivät halua kristinuskon olevan totta.


Lähteet:

Whittenberger, Gary J. 2012. On Visions and Resurrections. E-skeptic (1. 2.).

How Napoleon Never Existed, or The Great Error, Source of an Infinite Number of Errors To be Seen in the History of the Nineteenth Century.