sunnuntai 10. huhtikuuta 2011
Nimi Jeesus oli liikaa elokuvateatteriketjulle
Marco Palmezzano: Jeesus Nasaretilaisen ristiinnaulitseminen (n. 1490). Kuva Wikipediasta. Risti herättää edelleenkin pahennusta.
Joel Kontinen
Jeesuksen nimen mainitseminen herättää pahennusta – ainakin kalifornialaisissa elokuvateattereissa.
Kalifornialainen Compass Bible Church maksoi yli 5 000 dollaria voidakseen näyttää 30 sekunnin mainoksen 45 valkokankaalla Orange Countyssä kolmen viikon aikana (huhtikuun alusta pitkäänperjantaihin).
Mainospätkässä pohdittiin Jeesuksen ylösnousemusta. Siinä mainittiin yleisempiä selityksiä sille, miksi hauta oli tyhjä - opetuslapset varastivat ruumiin ja Jeesus ei oikeasti kuollut – ja sitten kerrottiin, että seurakunta uskoo Jeesuksen nousseen oikeasti kuolleista.
Tämä oli liikaa National CineMedialle, joka valvoo elokuvateattereissa esitettyjen mainosfilmien sanomaa. Järjestö pelkäsi, että osa yleisöstä loukkaantuu, koska Compass Bible Churchin mainoksessa mainitaan sanat Jeesus Kristus.
NCM palautti seurakunnan rahat ja eväsi siltä luvan esittää filmiä.
Näyttää siltä, että ihmiset edelleenkin suhtautuvat samalla tavalla ristiinnaulittuun Kristukseen kuin 2000 vuotta sitten: ”Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” (1. Kor. 1:18).
Katso hyllytetty mainos täältä.
Lähde:
Sun, Eryn. 2011. Church Easter Service Ad Pulled for Mention of Jesus. The Christian Post. (30. 3.).