torstai 6. marraskuuta 2008

Onko Jaakobin, Jeesuksen veljen ossuari aito?


Jaakobin ossuari oli näytteillä Royal Ontario Museumissa 15. 11. 2002- 5. 1. 2003. Kuva Wikipediasta.

Joel Kontinen

Marraskuussa 2002 Biblical Archaeology Review julkaisi artikkelin kalkkikivestä tehdystä luukirstusta, joka oli peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta jKr. Uutiset löydöstä levisivät kaikkialle maailmaan. Hautakirstun sivulle oli kaiverrettu arameaksi “Jaakob, Joosefin poika, Jeesuksen veli”.

Löytö oli sensaatio, koska se saattoi hyvinkin olla todiste Jeesuksen historiallisuudesta. Apostolien tekojen mukaan Jeesuksen maallinen veli Jaakob oli yksi varhaisemmista kristityistä marttyyreista.

André Lemaire, muinaisheprean ja –aramean kirjoituksen asiantuntija Pariisin Sorbonnesta, joka kirjoitti artikkelin, piti kaiverrusta alkuperäisenä. Myös Geological Survey of Israelin tutkijat vakuuttivat löydön olevan aito.

Mutta kun kävi ilmi, että ossuari oli hankittu Oded Golan –nimiseltä keräilijältä, Israelista löydettyjen antiikkiesineiden valvontavirasto Israel Antiquities Authority (IAA) kutsui koolle komitean ratkaisemaan, oliko luukirstun kaiverrus aito vai ei. Kukaan ei sinänsä epäillyt itse ossuarin vaan ainoastaan kaiverruksen ja varsinkin sanan Jeesus aitoutta.

Komitea ei julkaissut varsinaista loppuraporttia mutta päätti siitä huolimatta, että kaiverrus oli väärennös. Vaikka Lemaire ja muutamat muut arvostetut asiantuntijat pitivät kiinni siitä, että ossuariin kaiverretut sanat olivat aitoja eivätkä myöhempiä lisäyksiä niin kuin jotkut väittivät, IAA aloitti pitkän oikeudenkäynnin Oded Golania vastaan vuonna 2004. Golania syytettiin siitä, että hän oli lisännyt kaiverruksen kirstuun.

Biblical Archaeology Reviewn päätoimittaja Hershel Shanks on aika ajoin raportoinut lehdessään oikeudenkäynnistä. Tuoreessa raportissaan hän toteaa, että juttu kuivunee kokoon. Kuultuaan 75 todistajaa jutun päätuomari Aharon Farkash ehdotti, että syyttäjän kannattaisi vetää juttu pois oikeudesta todisteiden puutteen vuoksi. Jopa IAA:n tähtitodistaja Yuval Goren, Tel Avivin yliopiston arkeologisen instituutin entinen johtaja, myönsi, että sanan Jeesus patina on alkuperäistä.

Vaikka oikeusjuttu ei olekaan vielä virallisesti päättynyt, näyttänee siltä, että Jaakobin ossuarin kaiverrus on sittenkin aito.

On hyvä muistaa, että siitä huolimatta, mitä skeptikot väittävät (lue lisää tästä ja tästä ), Raamattu pitää paikkansa. Se on luotettavaa historiaa Genesiksestä Ilmestyskirjaan saakka.

Lähteet:

Lemaire, Andre. 2002. Burial Box of James the Brother of Jesus. Biblical Archaeology Review 28:6, 24-33. (marraskuu 2002)

Shanks, Hershel. 2008. Supporters of James Ossuary Inscription’s Authenticity Vindicated. http://bib-arch.org/news/forgery-trial-news.asp.