sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Genesiksen ryöstö





Genesiksen ryöstö? Kuva Answers in Genesiksen luomismuseosta.

Joel Kontinen

Minun on tunnustettava, että olen viime aikoina ryöstänyt Genesistä. Tein tämän hätkähdyttävän havainnon lukiessani LiveSciencen tuoretta juttua fysiikan professori Karl W. Gibersonista. Hänen mukaansa Genesiksen historiallis-kirjaimellinen tulkinta ”ryöstää siitä kaiken, mikä on kiinnostavaa”.

Kuulostaako kiinnostavalta? LiveScience raportoi Harvard Clubilla järjestetystä tapahtumasta, jossa Skeptic-lehden päätoimittaja Michael Shermer jutteli Gibersonin kanssa tämän uutuuskirjasta Saving Darwin (HarperOne 2008). Gibersonin mukaan meidän ei pitäisi eksyä sivupoluille etsiessämme Genesiksen punaista lankaa vaan “muistaa, että Raamattu toistaa sitä kertosäettä, että Jumala havaitsi kättensä jäljen ‘hyväksi’ ja että hän näkee maailman hyvänä.”

Giberson oli Science and Theology Newsin päätoimittaja. Luin lehteä, kunnes se kuoli sukupuuttoon vuonna 2006. Science and Theology News oli John Templeton Foundationin yritys tasapainotella teistisen evoluution ja ateismin välisen kuilun ylitse. Gibersonin esikunta torjui miltei kaikki jutut, jotka olisivat antaneet myönteisen kuvan kreationismista ja älykkäästä suunnittelusta.

Vaikka lehdessä olikin joitain ajatuksia herättäviä juttuja, sen “antaa kaikkien uskonnollisten kukkien kukkia” -strategia ei onnistunut saada potentiaalisia tilaajia vakuuttumaan lehden tarpeellisuudesta. Niinpä pahasti tappiollinen lehti jouduttiin lakkauttamaan.

Ennen pitkää Giberson löysi muita foorumeja, joilla hän toi julki näkemyksensä perimmäisistä kysymyksistä. Hiljattain hän esimerkiksi väitteli Answers in Genesiksen Ken Hamin kanssa Beliefnet.comissa.

Yritykset sovittaa Genesis ja evoluutio yhteen eivät ole kuolleet sukupuuttoon. Nyt kun Darwinin 200-vuotisjuhlat lähestyvät, meidän osamme on kuulla aiheesta vielä kyllästymiseen saakka.

Kun punnitsemme Genesiksen mytologisen tulkinnan etuja ja haittoja, huomaamme melko pian professori Gibersonin strategian puutteet. Loppujen lopuksi Jeesuskin uskoi kirjaimellisen luomiseen ja Hän tuli maailmaan Aadamin ja Eevan kirjaimellisen syntiinlankeemuksen vuoksi.

Päivälehden lukeminen
voisi saada kaikki paitsi pinttyneet optimistit huomaamaan, että maailmamme ei enää ole niin hyvä kuin Eedenin päivinä. Voisimme jopa erehtyä päättelemään, että Genesis on edelleenkin ajankohtainen.

Sillä välin taidan edelleen ryöstää Genesistä. En loppujen lopuksi ole kovinkaan vakuuttunut siitä, että se merkitsisi loppua kaikelle sille, ”mikä on kiinnostavaa”.





Lähde:

Lloyd, Robin. 2008. God and Evolution Can Co-exist, Scientist Says. LiveScience (18. 11.). http://www.livescience.com/culture/081118-god-evolution.html