lauantai 1. marraskuuta 2008
Richard Dawkinsin yllättävä tunnustus
Kuva Wikipediasta
Joel Kontinen
”Deistisen Jumalan olemassaolo voisi olla vakavasti otettava mahdollisuus.” Näin totesi Richard Dawkins väitellessään matematiikan professori John Lennoxin kanssa Oxfordin luonnonhistoriallisessa museossa 21. lokakuuta.
Tämä on yllättävä lausunto ateistilta, joka on tähän saakka pitänyt Jumalan olemassaoloa äärimmäisen epätodennäköisenä. Dawkins on sanonut, että darvinistinen luonnonvalinta pystyy selittämään kaiken elämän, älykkyyden ja suunnittelun universumissa eikä suunnittelulla ole mitään tekemistä maailmankaikkeuden synnyn kanssa.
Richard Dawkinsin tuorein kirja The God Delusion (suom. Jumalharha) on ankara hyökkäys uskontoa ja varsinkin kristinuskoa vastaan. Hiljattain evolutionisti Francisco Ayala arvosteli Dawkinsia aggressiivisesta uskonnon pilkkaamisesta Scientific American –lehdessä.
Dawkinsin uusin avaus näyttäisi kumoavan hänen entiset näkemyksensä. Maailmankaikkeudessa ilmenevä suunnittelu sai esimerkiksi filosofi Anthony Flewn hylkäämään ateismin. Elämän naturalistisen synnyn toivoton epätodennäköisyys teki lopun Sir Fred Hoylen ateismista. C. S. Lewis puolestaan huomasi todisteiden puhuvan teismin puolesta, ja Answers in Genesiksen Ison-Britannian entinen johtaja Monty White niin ikään luopui ateismista huomattuaan, että luominen selittää todellisuuden paremmin.
Onko Richard Dawkins nyt muuttamassa näkemyksiään perimmäisistä kysymyksistä? Lienee hyvä pitää mielessä, että kun Ben Stein haastatteli Dawkinsia Expelled: No Intelligence Allowed –filmissä tämä myönsi uskovansa, että avaruusoliot ovat saattaneet synnyttää maapallon elämän. Myöhemmin, kun uutiset tästä levisivät blogosfäärissä ympäri maailman, Dawkins sanoi, että hän oli tarkoittanut sen vitsiksi.
Melanie Phillips haastatteli Dawkinsia Oxfordin väittelyn jälkeen. Dawkins kiisti, että hän olisi muuttanut näkemystään yliluonnollisesta mutta sanoi siitä huolimatta, että maapallon elämä saattaa olla tulos suunnittelusta. Hän yhä pitää avaruusolioita varteenotettavampana vaihtoehtona kuin Jumalaa. Phillips sai Dawkinsin myöntämään, että joitakin tämän näkemyksistä, esimerkiksi elämän synnystä, ei voida pitää tieteellisinä. Abiogenesistä eli elämän syntyä elottomasta ei voida tutkia tieteellisesti, joten sen selittäminen pysyy ongelmana.
Phillips pahoitteli sitä, että vaikka Richard Dawkins sanoo haluavansa pitää kiinni totuudesta, tällä on tapa esittää perättömiä väitteitä. Esimerkiksi Anthony Flew on kritikoinut Dawkinsia siitä, että tämä sanoi Albert Einsteinin olleen ateistin siitä huolimatta, että Einstein nimenomaan kiisti tämän.
Yleensä deismillä tarkoitetaan uskoa Jumalaan, joka loi maailman mutta ei aktiivisesti puutu sen kulkuun eikä esimerkiksi vastaa rukouksiin. Kristinuskon Jumala on sekä transsendenttinen (tuonpuoleinen ) että immanentti (läsnäoleva). Richard Dawkinsin ”deistinen Jumala” näyttää valitettavasti asuvan jollain muulla planeetalla.
Mutta onhan sekin alku.
Lähde:
Philipps, Melanie. 2008. Is Richard Dawkins Still Evolving? The Spectator (23.10.)
http://www.spectator.co.uk/melaniephillips/2543431/is-richard-dawkins-still-evolving.thtml