lauantai 25. huhtikuuta 2009
Maan päivä: onko ympäristönsuojelu saamassa yhä enemmän uskonnollisia piirteitä?
Kun ensimmäistä maan päivää vietettiin vuonna 1970, pelättiin, että planeettamme on menossa kohti uutta jääkautta. Hendrick Avercamp (1585-1643): Jäämaisema.
Joel Kontinen
Miljoonat ihmiset ovat taas viettäneet maan päivää kuluneella viikolla. Tapahtuma toi yhteen ympäristönsuojelijoita ja vihreän aatteen kannattajia ympäri maailmaa.
Kun ensimmäistä maan päivää (Earth Day) vietettiin USA:ssa vuonna 1970, ei Al Goren Epämiellyttävästä totuudesta eikä ilmastonmuutoksesta vielä tiedetty mitään. Monet pelkäsivät, että planeettamme oli menossa kohti uutta jääkautta. Nyt hiilidioksidipäästöistä on tehty kaiken pahan alku ja juuri ja ekologisen jalanjäljen mittarit ovat arkipäivää.
James Lovelockin Gaia-hypoteesi lienee vaikuttanut suuresti ympäristöliikkeeseen. Hänen mukaansa maapallo on itsesäätelevä järjestelmä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
New Agen kannattajat ottivat Gaia-ajattelun hyvin vastaan. Näin ympäristönsuojelu sai uskonnollisia piirteitä. Näyttänee siltä, että Äiti Maasta on tullut Isä Jumalaakin tärkeämpi tekijä heidän ajattelussaan.
Ympäristönsuojelu alkaa yhä enemmän muistuttaa muinaisen maailman luonnonuskontoja. Auringon alla ei siis näytä olevan mitään uutta.
Esimerkiksi geologi Heikki Hirvas on valittanut, että ilmastonmuutoksesta on tullut uskonto. Hänen mukaansa media on kiinnostunut yksinomaan ilmaston lämpenemistä tukevista tiedoista ja vastakkaiset näkemykset vaietaan kuoliaaksi.
Yllättävän monet ilmastotieteilijät ja historiantutkijat arvelevat, että nykyinen ilmaston lämpeneminen aiheutuukin ensisijaisesti Auringosta. Heidän mukaansa emme vielä tunne Auringon aktiivisuuden muutoksia riittävän hyvin. Keskiajan lämmintä kautta seurasi Maunderin minimi (noin 1645-1715), jolloin Pohjois-Euroopan talvet olivat poikkeuksellisen ankaria ja hollantilaiset taidemaalarit ikuistivat tauluihinsa luistelevia maanmiehiään.
Esimerkiksi amerikkalainen ilmastontutkija Larry Vardiman on sitä mieltä, että ilmaston hiilidioksidipitoisuuden nousu on seuraus ilmaston luontaisesta lämpenemisestä, johon ihmiset eivät ole sanottavasti vaikuttaneet. Myös Jurassic Parkin isä Michael Crichton lukeutui ilmastoskeptikoihin.
Kristinuskon mukaan ihmisen velvollisuus on varjella maata. Jumala antoi jo Genesiksessä hänelle tämän mandaatin, eikä Hän ole vieläkään kumonnut sitä. Mutta luonnonsuojelu ja luonnon uskonnollinen palvonta ovat kaksi täysin eri asiaa.
Lähteet:
Earth Day Network. History of Earth Day. http://www.earthday.net/node/77
Lovelock, James E. Hands up for the Gaia hypothesis. Nature 344, 100-102 (8 March 1990).
Vardiman, Larry. 2008. Does Carbon Dioxide Drive Global Warming? Acts & Facts. 37 (10): 10.
Tunnisteet:
Al Gore,
gaia-hypoteesi,
Heikki Hirvas,
hiilidioksidipäästöt,
ilmastonmuutos,
James Lovelock,
Larry Vardiman,
Maan päivä,
Maunderin minimi,
Michael Crichton,
pikkujääkausi,
vihreä liike