torstai 29. lokakuuta 2009
Uusi kyselytutkimus: darvinistinen monopoli ei viehätä
Uusi kansainvälinen tutkimus osoittaa, että monet ovat kyllästyneet darvinistiseen monopoliin.
Joel Kontinen
British Council on Charles Darwinin juhlavuoden kunniaksi teettänyt laajan kyselytutkimuksen evoluutiosta kouluopetuksessa. Tutkijat kysyivät 11 768:lta aikuiselta kymmenessä maassa (Argentiinassa, Kiinassa, Egyptissä, Isossa-Britanniassa, USA:ssa, Espanjassa, Etelä-Afrikassa, Intiassa, Meksikossa ja Venäjällä) näiden näkemyksiä siitä, pitäisikö evoluutioteoriaa opettaa koulussa.
Tulokset eivät juurikaan mairitelleet darvinisteja. 43 prosenttia kaikista vastaajista toivoi, että koulussa opetettaisiin evoluution lisäksi myös älykästä suunnittelua ja kreationismia.
Darwinin kotikonnuilla eli Isossa-Britanniassa, jossa kyselyyn osallistui 973 ihmistä, 54 prosenttia toivoi evoluutiolle vaihtoehtoja. On ehkä yllättävää, että luku on korkeampi kuin USA:n vastaava osuus, joka oli 51 prosenttia. Venäjällä (1600 haastateltua) vain 10 prosenttia halusi pelkästään evoluutiota kouluihin ja 53% kaipasi sen rinnalle joko älykästä suunnittelua tai kreationismia.
Globaalisesti vain 20 prosenttia haastatelluista oli sitä mieltä, että koulussa tulisi opettaa yksinomaan evoluutiota.
British Councilin tutkimuksessa kävi myös ilmi, että mitä enemmän ihmiset tiesivät evoluutiosta, sitä enemmän he halusivat sille vaihtoehtoja. Vähiten vaihtoehtoja Darwinille kaipasivat egyptiläiset (19%). Lienee kuvaavaa, että 1277:stä egyptiläisestä 36 prosenttia ilmoitti, että he eivät tiedä asiasta.
Kyselyn tulokset ovat samansuuntaiset kuin useissa muissa (lue esimerkiksi tästä , tästä ja tästä ) viime vuosien kartoituksissa.
Darvinistit tarjonnevat taas valittuja selityksiä huonoon kansansuosioonsa, niin kuin he viimeksi maaliskuussa tekivät Isossa-Britanniassa, kun tulokset eivät ilahduttaneet heitä.
Lähde:
British Council Global Education Darwin Survey .