tiistai 23. elokuuta 2011

Kun vapaa-ajattelija käy Raamatun moraalin kimppuun



Honoré Daumier: Don Quijote (1868). Kuva Wikipediasta.





Joel Kontinen

Vapaa-ajattelija Veli-Pekka Tynkkynen käy donquijotemaisella strategialla kristinuskon tuulimyllyjä vastaan Aamulehdessä.

Tynkkynen ei alkuunkaan pidä siitä, että moraali on peräisin Raamatusta:

On selvää, että jumalaiselta moraalilta putoaa pohja, kun mikään todistusaineisto ei puhu maailman luomisen puolesta”, hän väittää.

Todellisuudessa näemme osoituksia luomisesta ja äärimmäisen hienosta suunnittelusta kaikkialla, esimerkiksi punarinnan suunnistusmekanismissa tai solun nanoteknologiassa.

Mutta antaa Tynkkysen jatkaa:

Uskontotieteilijät ovat osoittaneet, että ihmisen moraalinen käytös ei tule uskonnosta.”

Kiinnostava väite, mutta meidän kannattaisi ehkä muistaa, että uskontotiede on pohjimmiltaan ateistinen vastine teologialle. Tieteenalan englanninkielinen nimi comparative religion kertoo, että siinä kaikkia uskontoja pidetään samanarvoisina (ja totuusarvoltaan väärinä, koska uskontotiede olettaa uskonnon olevan darvinistisen evoluution tuote).

Ihmiskunnan perustavanlaatuiset moraalikäsitykset ovat kulttuuriin ja maailmankatsomukseen katsomatta samanlaiset,” hän kertoo seuraavaksi.

Apostoli Paavali totesi Roomalaiskirjeessä, että omatunto vaikuttaa myös pakanoissa, jotka tietävät intuitiivisesti, mikä on oikein ja mikä väärin: ”Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin.” (Room. 2:14-15).

Tynkkynen uskoo Raamatusta asioita, joita siinä ei ole, esimerkiksi orjuuden oikeuttamisen, naisten alistamisen ja monien ihmisrotujen olemassaolon.

Raamattu osoittaa selvästi, että kaikki ihmiset ovat Jumalan kuvina arvokkaita ja kuuluvat samaan aadamilaiseen rotuun. Darvinistit sen sijaan ovat menneinä vuosina uskoneet, että ihmisrotuja on ainakin viisi.

Mutta kun tieto on lisääntynyt, darvinistiset "totuudet" ovat osoittautuneet korttitaloiksi, jotka eivät ole kestäneet pientä syyspuhuria. Kun argumentit ovat käyneet vähiin, retoriikka on nostanut päätään.

Niin on käynyt nytkin.

Lähde:

Tynkkynen, Veli-Pekka. 2011. Uskontojen moraali ja totuusväitteet pidettävä erillään. Aamulehti 21.8., B21.