lauantai 13. elokuuta 2011

Vapaa-ajattelija Tynkkynen kirjoittaa historiaa uudelleen Aamulehdessä



Vapaa-ajattelija Tynkkynen ei pidä tästä kirjasta.


Joel Kontinen

Järkyttävät tapahtumat saavat monesti maailmankatsomustaan puolustavat ateistit käyttämään tapahtunutta aseenaan kristinuskoa vastaa. Näin kävi myös Norjan tragedian vanavedessä.

Tällä kertaa äänessä on Aamulehden lukijoille tuttu mielipidekirjoittaja Veli-Pekka Tynkkynen, joka on aiemmin jo ehtinyt ehdottaa, että Raamattua ei pitäisi lukea pikkulapsille, koska siinä kuvataan julmuuksia. Esimerkiksi Jeesusta kidutetaan.

Tynkkynen ei tuolloin kertonut meille, miksi Jeesusta kidutettiin. Vastaus olisi selvinnyt katsomalla peiliin. Selkokielellä sanottuna meidän syntimme veivät Vapahtajamme ristille.

Mutta Jeesus ei jäänyt vainajaksi, vaan Hän nousi ylös.

Palatkaamme herra Tynkkyseen, joka onnistuu niputtamaan Päivi Räsäsen ja Norjan joukkomurhaajan Anders Behring Breivikin arvomaailman samaan kategoriaan.

Breivik on esimerkiksi sanonut, ettei hän tiedä, onko Jumalaa olemassa ja että Darwinin Lajien synty on tärkeimpiä kirjoja, jotka hän on lukenut.

Hän myös pitää ihmistä miljoonavuotisen evoluutioprosessin tuotoksena, mikä ei kuulosta lainkaan kristilliseltä.

Ministeri Räsäsen kanssa tällaisilla mieltymyksillä ei ole mitään tekemistä.

Tynkkynen jatkaa seuraavaksi Saksan kansallissosialisteihin ja tekee näistä germaanien muinaisten pakanauskontojen harjoittajista kristittyjä.

Todellisuudessa natsit sulkivat kristittyjä keskitysleireille ja surmasivat esimerkiksi tunnetun toisinajattelijan Dietrich Bonhoefferin. Bruce Walker on teoksessaan The Swastika Against the Cross osoittanut, että natsit nimenomaan pyrkivät tuhoamaan kristinuskon jo ennen kuin he vainosivat juutalaisia. Walkerin tutkimus perustuu 1930-luvun alkuperäislähteisiin.

Historiantutkijat ovat myös osoittaneet, että natsien ideologialla oli vahva yhteys darvinismiin. Tästä Tynkkynen vaikenee kuin muuri.

Lopuksi Tynkkynen tietää kertoa, että Raamatun ”kirjoitukset on aikoinaan koottu yksiin kansiin poliittisella päätöksellä.”

Jokainen kirkkohistoriaa lukenut tietää, että väite on täysin perätön. Alkukirkon johtajilla oli hyvin tiukat kriteerit siitä, mitä kirjoituksia he ottivat Uuden testamentin kaanoniin, joka oli valmis monia vuosikymmeniä ennen kuin kirkolliskokous vahvisti, mitkä kirjat täyttivät pyhien kirjoitusten tuntomerkit:

1) Kirjoittajan tuli olla joko apostoli tai henkilö, joka tunsi apostolin läheisesti.
2) Kirjan piti olla hengellisesti ja moraalisesti mahdollisimman tasokas ja keskittyä Kristuksen työhön.
3) Kirjan piti olla koko kirkon hyväksymä.
4) Pyhän Hengen inspiraatio tuli näkyä kirjassa.

Vuonna 397 jKr. Kartagon kolmas kirkolliskokous hyväksyi Uuden testamentin kaanoniin ne 27 kirjaa, jotka meillä nykyisinkin on Uudessa testamentissa.

Tynkkynen on toisin sanoen temmannut tuulesta kaikki väitteet, jotka hän esittää mielipidekirjoituksessaan.

Lähteet:

Cosner, Lita. 2010. The Christian Nazi myth refuted. Journal of Creation 24(1): 22-25.

Tynkkynen, Veli-Pekka. 2011. Räsäsen asenne siunaa vihapuheen. Aamulehti 13.8., B17.