sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Christianity Today etsii Aadamia – eikä taida löytää



Christianity Today etsii Aadamia.




Joel Kontinen

Christianity Today (CT) lienee tunnetuin kristillinen julkaisu. Billy Graham perusti sen vuonna 1956, mutta lehti on sen jälkeen ainakin välillä ajautunut kauaksi perinteisestä kristinuskosta.

Kesäkuun CT:ssä etsitään historiallista Aadamia. Timen entinen toimittaja Richard N. Ostling pyrkii tosin lähestymään aihettaan objektiivisesti, mutta enimmäkseen hän antaa BioLogos –järjestön edustajien olla äänessä. Francis Collins ja Karl W. Giberson tunnetaan teistisen evoluution puolustajina, joten heidän argumenttinsa ovat varsin arvattavia.

Esimerkiksi biologi Jonathan Wells on osoittanut, että Collinsin ja Gibersonin argumentit roska-DNA:sta ovat pahasti vanhentuneita.

Myös heidän näkemyksensä ihmisen ja simpanssin geneettisestä samankaltaisuudesta (95–99 prosenttia) perustuu vanhentuneeseen tietoon eikä esimerkiksi ota huomioon H. sapiensin ja Pan troglodytesin y-kromosomien suuria eroja.

CT kertoo, että progressiivisesta kreationismista tunnettu biokemisti Fazale Rana on kritikoinut Collinsin ja Gibersonin lukuja.

Ostlingin pääargumentti nousee Francis Collinsin kirjasta The Language of God: A Scientist Presents Evidence for Belief (Free Press, 2006). Collinsin mukaan anatomisesti modernit ihmiset ilmaantuvat jo noin 100 000 vuotta sitten populaatiosta, jonka koko oli noin 10 000 yksilöä eikä suinkaan kaksi, niin kuin Genesis kertoo.

Tuoreessa kirjassaan The Language of Science and Faith (InterVarsity, 2011) Francis Collins ja Karl W. Giberson väittävät, että todisteet eivät valitettavasti tue sitä, että Aadam ja Eeva olisivat olleet historiallisia henkilöitä.

Ostling mainitsee – joskin ohimennen – tämän näkemyksen kritiikkiä, josta ei varsinaisesti ole puutetta. Mutta vaikka hän tuo esiin Answers in Genesiksen näkemyksen maapallon iästä, hän ei pidä sitä vakavasti otettavana vaihtoehtona.

BioLogosin teologien mielestä Paavali saattoi erehtyä pitäessään Aadamia todellisena historiallisena henkilönä. Järjestön teologiassa ei ole tilaa historialliselle syntiinlankeemukselle, joten heidän mielestään myös Jeesus erehtyi pitäessään monia Genesiksen ihmisiä ja tapahtumia historiallisina.

CT antaa myös kahden BioLogosiin kriittisesti suhtautuvan pastorin äänen kuulua. Tim Kellerin mukaan kiistämällä Paavalin opetuksen Aadamista hylkäisimme samalla hänen teologiansa.

Richard Phillips puolestaan pitää teististä evoluutiota Troijan puuhevosena, joka pyrkii tuhoamaan kristinuskon sisältäpäin.

Lähde:

Ostling, Richard N. 2011. The Search for the Historical Adam. Christianity Today (3.6.).