maanantai 1. marraskuuta 2010

Perin outoja teologisia tulkintoja Aamulehdessä



Apostoli Paavali pitäisi toimittaja Tuulia Matilaisen tulkintoja perin kummallisina. Paavali kreikkalaisessa ikonissa Athos-vuoren luostarissa. Kuva Wikipediasta.



Joel Kontinen

Faktoja ja fiktiota yhdistämällä saa keitettyä varsin erikoisen sopan. Tuulia Matilainen, joka on aiemmin esimerkiksi sekoittanut pahasti vuoden 1925 Daytonin apinaoikeudenkäynnin yksityiskohtia, tarjoili Aamulehdessä lisää omaperäisiä tulkintoja kristinuskosta ja kirkkopolitiikasta.

Viime aikojen homokeskustelun innoittamana Matilainen esimerkiksi vihjaa, että kristittyjen pitäisi valita joko Raamatun sanan tai ihmisoikeuksien välillä, vaikka hän toisaalta myöntääkin, että Vanhan testamentin profeetat olivat ”tärkeitä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolustajia.”

Matilainen pyrkii rinnastamaan Martin Luther Kingin työn rotusyrjinnän lopettamiseksi ja nykyisen homoseksuaalien oikeuksista nousseen kohun. Hän luonnehtii konservatiivisia kristittyjä näin:

Äärisiipi myös tarvittaessa oikeuttaa ihmisoikeuksien loukkauksen omalla raamatuntulkinnallaan, kuten homokeskustelu on osoittanut.”

Raamatun kanta homouteen on niin selkeä, ettei se voisi juurikaan olla yhtään selkeämpi. Se koostuu viidestä kirjaimesta (S-Y-N-T-I), joka alun perin tarkoitti esimerkiksi maalin ohi ampumista, eksymistä, tottelemattomuutta, jumalattomuutta, vääryyttä, pahuutta, kapinaa ja epäoikeudenmukaisuutta.

Vaikka Vanhan testamentin profeetat puolustivat sosiaalista oikeudenmukaisuutta, he eivät koskaan puolustaneet syntiä.

Matilainen tuo kiistaan myös historiallisen perspektiivin käsittelemällä 1900-luvun alun fundamentalismia:

Kristinuskon vihollisena nähtiin modernin luonnontieteen lisäksi myös liberaali teologia, joka halusi osoittaa, ettei usko ollut tieteen tai järjen vastaista.”

Toisin kuin Matilainen väittää, kristinusko ei ole milloinkaan pitänyt luonnontiedettä vihollisenaan. Moderni tiede syntyi kristinuskon piirissä. Monet luonnontieteilijät ovat kristittyjä. Mutta Matilainen ei näe eroa historiallisten tieteiden ja operatiivisten tieteiden välillä.

Jos historiallista tiedettä tulkitaan operatiivisen tieteen keinoin, seurauksena on alati vaihtuvia spekulaatioita – esimerkiksi ihmisen alkuperästä.

Lisäksi Richard Dawkins ja monet muut jumalankieltäjät ovat pitkään käyttäneet tiedettä – tai pikemminkin omia tulkintojaan siitä - räikeästi ideologisena saarnatuolina.

Toimittaja Matilaisen kahtiajako Sanaan ja ihmisoikeuksiin on virheellinen. Apostoli Paavali, joka ilmoitti selvästi, että kaikki ihmiset, niin kreikkalaiset kuin juutalaiset, miehet ja naiset, ovat samanarvoisia, myös toi julki sen, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on synti.

Konservatiiviset kristityt eivät suinkaan suhtaudu ihmisoikeuksiin kylmäkiskoisesti. He ovat taistelleet orjakauppaa vastaan ja edistäneet tasa-arvoa sekä perustaneet kouluja ja sairaaloita. Mutta he tietävät, että kirkko ei voi koskaan siunata synnin harjoittamista.

Lähde:

Matilainen, Tuulia. 2010. Sanaa vai ihmisoikeuksia? Aamulehti 1.11., A2.