lauantai 21. helmikuuta 2009

Skeptikko uskaltautuu Nooan arkkiin



Vielä tilaa on paljon. Nooan arkin pienoismalli Answers in Genesiksen luomismuseossa.




Joel Kontinen


Skeptic-lehden päätoimittaja Michael Shermer kävi hiljattain Charles Darwinin kotikonnuilla. Samalla hän myös pistäytyi Bristolin lähellä sijaitsevassa Nooan arkin eläinpuistossa.

Nooan eläinpuistossa (Noah’s Ark Zoo Farm) on sata eläintä. Lajeja on valkoisesta sarvikuonosta strutseihin ja kirahveihin sekä boakäärmeistä iguaaneihin. Puistossa käy 125 000 vierailijaa vuodessa.

Anthony Bush, joka pitää eläintarhaa vaimonsa kanssa, uskoo, että Nooan ajan vedenpaisumus oli maailmanlaajuinen tuhotulva. Hän myös suhtautuu skeptisesti ajanmääritysmenetelmien luotettavuuteen.

Mutta Bush ei tästä huolimatta ole perinteinen kreationisti. Hän uskoo, että Jumala loi maailman 100 000 vuotta sitten. Ennen kuin Aadam ja Eeva luotiin osapuilleen 21 000 vuotta sitten, dinosaurukset vallitsivat pre-aadamilaista maailmaa.

Tämäkin on liikaa Shermerille, jonka ateistista maailmankuvaa sävyttää miljoonia vuosia kestänyt darvinistinen olomassaolon kamppailu. Pesunkestävänä skeptikkona hän torjuu Bushin selitykset.

Skeptikot tunnetaan skeptisyydestään - paitsi silloin, kun puheeksi tulee evoluutio. Siitä he pitävät dogmaattisesti kiinni. Darvinistisen evoluution kieltäminen merkitsisi sitä, että kaiken takana onkin kaikkivaltias Jumala, joka loi kaiken sanallaan.

Vaikka darvinistisen evoluution vastustaminen onkin tuiki tarpeellista, Bushin strategiassa on myös vaaransa. Luomisviikon venyttäminen kymmeniksi tuhansiksi vuosiksi heikentää Raamatun arvovaltaa. Genesis kertoo selvästi, että kuolema tuli maailmaan sen jälkeen, kun Aadam ja Eeva lankesivat syntiin. Uuden testamentin kirjoittajat vahvistavat tämän useissa jaksoissa. Paavali esimerkiksi toteaa Roomalaiskirjeen 5:12:ssa:

Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman.

Ja 1. Korinttilaiskirjeen 15: 21:ssa hän sanoo:

Kuolema on tullut ihmisen kautta.

Fossiilit kertovat kuolemasta, kärsimyksistä ja väkivallasta. Vanhat luut todistavat synnin turmelemasta maailmasta. Vuonna 1844, viisitoista vuotta ennen Lajien synnyn julkaisemista, Lordi Tennyson kuvaili luontoa, joka oli hampaita ja kynsiä myöten punainen.

Tämä on kaukana 1. Mooseksen kirjan alkulukujen hyvästä maailmasta. Ylimääräisten vuosien lisääminen Genesikseen on huonoa eksegeesiä. Vaikka darvinistisen evoluution vastustaminen on sinänsä kiitettävää, pääasian tulisi olla Jumalan sanan auktoriteetin puolustamisessa.

Raamattu ei puhu vuosimiljoonista eikä edes sadastatuhannesta vuodesta. 2. Mooseksen kirjan 20:11:ssä sanotaan selvästi:

Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on.

Jo tämä jae riittänee kumoamaan näkemyksen, jonka mukaan maailman luomisen ja Aadamin ja Eevan luomisen välillä oli 79 000 vuotta. Jeesus itse sanoo Markus 10:6:ssa:

Luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi’.

Tämä alku ei suinkaan ollut 79 000 vuotta alun jälkeen.



Lähteet:


Noah’s Ark Zoo Farmin nettisivut

Shermer, Michael. 2009. A Skeptic Goes Inside Noah’s Ark. (17 February) http://skepticblog.org:80/2009/02/17/a-skeptic-goes-inside-noahs-ark/