maanantai 30. maaliskuuta 2009

Toivon sanoma



Jeesus Kristus lupaa meille rauhansa kriisienkin keskelle. Christ Pantokrator -mosaiikki Kreikasta 1100-luvulta. Kuva Wikipediasta.



Joel Kontinen

Tunnettu amerikkalainen pastori David Wilkerson varoitti hiljattain blogissaan tulevista katastrofeista – mellakoista, ryöstelyistä, kauppojen tyhjenemisestä ja tulipaloista - USA:n suurkaupungeissa ja muuallakin.

Wilkerson tunnetaan monista kirjoistaan, etenkin Rististä ja linkkuveitsestä, joka on käännetty oli 30 kielelle ja jota on myyty yli 50 miljoonaa kappaletta. Vuonna 1973 hän kirjoitti Näyn (The Vision), jossa hän ennusti maailmanlaajuisen laman. Wilkerson, New Yorkin Times Square Churchin pastori, ennakoi myös vuoden 2001 World Trade Centerin iskut vähän ennen kuin ne tapahtuivat.

David Wilkerson painottaa, että hän ei ole profeetta vaan pastori. Hän ei halua lietsoa pelkoa vaan haluaa varoittaa lukijoitaan.

Jotkut talouselämän asiantuntijat ovat myös varoittaneet samantapaisesta skenaariosta. Kauppojen hyllyt voivat tyhjentyä, jos elintarvikkeiden laivaus ei yksinkertaisesti kannata, ja vihaiset ihmiset saattavat mellakoida.

Meidän on kuitenkin hyvä muistaa, että Raamattu puhuu paljon toivosta. Jeremia esimerkiksi kirjoitti seuraavat sanat aikana, jolloin juutalaiskansan tulevaisuus oli uhattuna:

Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon (Jer. 29:11).

Uusi testamentti niin ikään on täynnä toivon sanomaa. Jeesus Kristus rohkaisi opetuslapsiaan:

Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman (Joh. 16:33).

Monet merkit viittaavat siihen, että historia kulkee vääjäämättömästi kohti loppuaan. Siitä huolimatta myös Ilmestyskirja on pohjimmiltaan toiveikas kirja. Se osoittaa selvästi, että Jumala hallitsee historiaa, vaikka varpuset joskus putoisivatkin maahan.