maanantai 24. tammikuuta 2011

Teistinen evoluutio ja valikoiva raamatuntulkinta



Michelangelo: Aatamin luominen (n. 1511). Kuva Wikipediasta.

Joel Kontinen

Teistiseen evoluutioon tai progressiiviseen luomiseen uskova kristitty törmää usein vaikeisiin tulkintaongelmiin. Perusongelma on siinä, että jos pidämme nykytiedettä korkeampana auktoriteettina kuin Raamattua, tulkitsemme esimerkiksi Genesistä varsin kuvaannollisesti.

David Scaer kirjoitti yli kolmekymmentä vuotta sitten artikkelin, jossa hän pohtii, miksi jotkut teologit tulkitsevat Genesiksen päivät kuvaannollisesti mutta samalla esimerkiksi Jumalan kirjaimellisesti.

Teistiset evolutionistit eivät kuitenkaan pidä Jumalaa abstraktiona, joten he joutuvat päättelemään:

Todellinen olento synnytti mekanismit (luonnonprosessit), jotka saivat aikaan maailman sellaisena kuin me sen tunnemme kuvaannollisen ajan kuluessa.

Olisi toki loogisempaa pitää sekä päiviä että Jumalaa todellisina.

Lähde:

Scaer, David C. 1977. The Problems of Inerrancy and Historicity in Connection with Genesis 1-3. Concordia Theological Quarterly 47 (1): 21-25. Biblical Studies org.