sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Heikki Räisäsen humanistinen evankeliumi ei tarjoa toivoa kuoleman jälkeisestä elämästä




Heikki Räisäsen teologia sai Timo Eskolan kirjoittamaan tämän kirjan.


Joel Kontinen

Apostoli Paavali tuskin tunnistaisi Heikki Räisäsen versiota kristinuskosta, josta ihmeiden lisäksi puuttuu myös Raamatun inspiraatio.

Suomen Kuvalehti julkaisi äskettäin Räisäsestä artikkelin, jonka nettiversio jakaantui kolmeen osaan. Nettijuttujen otsikot kertovat jo oleellisemman Räisäsen ajattelusta. Vai mitä sanotte ilmauksista teologian kauhukakara, Suomen kiistellyin teologi ja Mitä tapahtuu, kun kuolet?

Räisänen haluaa omien sanojensa mukaan lähestyä asioita ”kriittisellä otteella ja avoimin mielin”. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että hänelle Raamattu on vain inhimillinen kirja siinä missä muutkin antiikin ajan teokset. Bultmannilaiseen tapaan hän näkee myyttejä siellä ja myyttejä täällä, mutta evankeliumi ja ihmeet pysyttelevät piilossa.

Heikki Räisänen valikoi tarkasti, mihin hän suhtautuu kriittisesti ja mihin ei. Niinpä häneltä jää huomaamatta tutkimus, joka tukee Raamatun historiallista paikkansapitävyyttä.

Darvinistisen evoluution hän kyllä hyväksyy maailmanselitysmallikseen, ja hänen mielestään ”avartuminen suhteessa homoseksuaalien lähimmäisten kohtaamiseen” on hyvä asia. (Kriittisesti ajateltuna tämä tarkoittaa synnin hyväksymistä.)

Räisäsen humanistinen evankeliumi ei tarjoa toivoa kuoleman jälkeisestä elämästä. Hänen mielestään kuolema on kaiken loppu.

Ei ihme, että Timo Eskola kirjoitti Heikki Räisäsen ja tämän seuraajien teologiasta kirjan Ateistit alttarilla (2005). HR:n teologia ei oleellisesti eroa sekulaarista humanismista.

Lähteet:


Mäkisalo, Martti. 2012. ”Teologian kauhukakara” Heikki Räisänen nyt: Mitä Raamattu on saanut aikaan? Suomen Kuvalehti.fi (26.9.)

Mäkisalo, Martti. 2012. Miksi Suomen kiistellyin teologi Heikki Räisänen ei eronnut pappisvirasta? Suomen Kuvalehti.fi (27.9.)

Mäkisalo, Martti. 2012. Heikki Räisänen: Mitä tapahtuu, kun kuolet? Suomen Kuvalehti.fi (28.9.)