sunnuntai 12. heinäkuuta 2009

Francis Collins: ”Meidän velvollisuutemme on lukea Raamattua syvemmällä kuin pinnallisella tasolla.”



Francis Collins. Kuva Wikipediasta.



Joel Kontinen

Tunnettu amerikkalainen geneetikko Francis Collins on kristityksi kääntynyt ateisti, joka uskoo Jumalan käyttäneen evoluutiota luomismenetelmänään. Hiljattain Karl Giberson haastatteli häntä Christianity Today –lehteen.

Collins uskoo edelleenkin evoluutioon ja joutuu sen vuoksi tulkitsemaan Genesiksen uudelleen. Kun Giberson ehdotti, että jotkut saattavat Raamattua lukiessaan erehtyä kuvittelemaan, että Aadam ja Eeva olivat ihmiskunnan todelliset biologiset vanhemmat, Collins painotti, että meidän tulisi lukea Raamattua pintaa syvemmältä.

Karl Giberson on aiemmin sanonut, että 1. Mooseksen kirjan kirjaimellinen tulkinta on Genesiksen ryöstämistä, joten keskustelun kulku oli varsin arvattavaa.

Collinsin mukaan evoluutio on uskottavampaa kuin kreationismi ja älykäs suunnittelu, vaikka emme vielä tiedäkään kaikkia yksityiskohtia lajien kehityksestä. Mutta jospa vielä joskus…

Tällaista kutsutaan yleiskielessä toiveajatteluksi.

Francis Collinsin mukaan Jumala on kaiken totuuden lähde, joten tieteen ja Raamatun välillä ei voi olla ristiriitaa. Kaikki tuntemani kreationistit ovat samaa mieltä Collinsin kanssa, mutta heillä on varsin erilainen käsitys darvinistisen evoluution tieteellisyydestä.

Collinsin näkemys muistuttaa progressiivisen kreationismin tunnetuimman edustajan Hugh Rossin käsitystä luonnosta Raamatun 67:ntena kirjana. Collins jopa sanoo, että Jumala antoi meille luonnon kirjan (the book of nature). Ross sentään hylkää darvinismin. Collins hyväksyy sen. Valitettavasti tällainen edellyttää tieteen nostamista Raamatun yläpuolelle.

Ja kun luonnontieteiden vallitseva paradigma on naturalismi, jonka mukaan luonto on kaikki, mitä on olemassa, Genesiksestä tulee vain hengellistä totuutta kuvaava myytti.

Fossiilien vähyys ei estä Collinsia pitämästä evoluutiota totena. Hänen mukaansa fossiloituminen on äärimmäisen harvinaista, joten todisteiden puute ei ole ongelma. Collins luottaa sen sijaan DNA:han perustuvien mallien ennustuksiin nisäkkäiden yhteisestä kantaisästä, vaikka tietokonemalleilla on tunnettu taipumus vahvistaa ennakko-oletukset.

Giberson tunnusti, ettei hän tiedä evoluutiosta muuta kuin sen, mitä hän on kuullut ihmisiltä, joihin hän luottaa.

Gibersonin ja Collinsin keskustelussa käy ilmi, ettei auringon alla ole mitään uutta. Jo Filon Aleksandrialainen (n. 20 eKr. - 40 jKr.) näki Vanhassa testamentissa kreikkalaista filosofiaa. Siinä missä Filon näki platonismia, siinä Giberson ja Collins näkevät darvinismia Genesiksessä. Alkuperäinen kirjoittaja ( Mooses ) olisi pitänyt tällaista tulkintaa hyvin outona.


Lähteet:

Bray, Gerald. 1996. Biblical Interpretation Past and Present. Downers Grove, Il: InterVarsity Press.

Giberson, Karl W. 2009. Evolution, the Bible, and the Book of Nature. A conversation with Francis Collins. Christianity Today (10. 7. ) http://www.christianitytoday.com/bc/2009/julaug/evolutionthebibleandthebookofnature.html