perjantai 20. syyskuuta 2013

Usko luomiseen on ”pelottavan laajalle levinnyt, tuhoisa ilmiö”, teistinen evolutionisti Mikko Louhivuori sanoo

Teistiset evolutionistit kiistävät vedenpaisumuksen globaalisuuden.




Joel Kontinen

Usko luomiseen on lisääntynyt Suomen kristittyjen parissa. Tästä eivät ateistit eivätkä teistiset evolutionistit pidä. Vielä jokin vuosi sitten vapaa-ajattelijat naureskelivat, että maassamme on tuskin kymmentä kreationistia.

Sitten saimme nettisivustot, blogit ja Luominen.fin.

Arkeologi Mikko Louhivuori käsitteli kesällä luomisuskoa useissa blogikirjoituksissa. Hän sanoi:

Tämä [luomisusko] on pelottavan laajalle levinnyt ilmiö nykysuomen uskovien parissa, varsinainen muoti ilmiöja [sic] niin tuhoisa.”

Mikä luomisessa on niin vaarallista ja tuhoisaa? Jeesus ja apostoli Paavali uskoivat, että Jumala loi ihmisen luomisen alussa. Teistiset evolutionistit sen sijaan uskovat mieluummin naturalistisiin tieteenselityksiin kuin Raamattuun.

Teistinen evolutionisti ei esimerkiksi voi hyväksyä maailmanlaajuista vedenpaisumusta, koska se sotkee hänen käsityksensä vuosimiljoonista. Hänen täytyy siis kiistää osa Jeesuksen ja Pietarin opetuksista.

Pietari kirjoitti:

Erityisesti tietäkää, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka ovat omien himojensa vietävinä. He sanovat pilkaten: ’Onko hän muka tullut, niin kuin lupasi? Isämme ovat nukkuneet pois, ja kaikki on entisellään, niin kuin on ollut maailman luomisesta asti.’ Tieten tahtoen he unohtavat, että jo aikojen alussa olivat olemassa taivaat ja maa, jotka Jumalan sana vedestä ja vedellä loi ja jotka se piti koossa. Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa.” (2. Piet. 3:3–6).

Teistisen evolutionistin maailmankuvaa ei ole täysin raamatullinen, vaan siinä Jumala pysyttelee taustalla ja puuttuu asioiden kulkuun toden teolla vasta, kun Hän kutsuu Abrahamin.

Evoluution ja vuosimiljoonien kehitysprosessisien jumala on kaikkea muuta kuin Raamatun kaikkivaltias Luoja, joka myös Uudessa testamentissa teki luomisihmeitä silmänräpäyksessä.

Jeesus nopeutti luonnonprosesseja (esimerkiksi, kun Hän ruokki kansanjoukot viidellä leivällä ja kahdella kalalla), muutti aineiden kemiallista koostumasta (muuttamalla veden viiniksi) ja loi uusia soluja (herättäessään Lasaruksen kuolleista). Häneltä ei kulunut miljoonia vuosia näihin ihmeisiin.

Louhivuoren ja Junkkaalan pitäisi ehkä pohtia, miksi Paavali kutsui Jeesusta viimeiseksi Aadamiksi.

Ensimmäinen Aadam toi synnin maailmaan. Viimeinen Aadam ei kuollut symbolin vuoksi vaan todellisen rikoksen vuoksi.

Teististen evolutionistien kannattasi pohtia, mitä lainopettaja Gamaliel sanoi sanhedrinille eli juutalaisten uskonnolliselle neuvostolle apostoleista:

Jättäkää nämä miehet rauhaan, antakaa heidän olla. Jos tämä heidän ajamansa hanke on lähtöisin ihmisistä, se kukistuu itsestään. Jos se taas on Jumalasta, te ette pysty heitä kukistamaan. Pitäkää varanne! Entä jos te taistelettekin itseään Jumalaa vastaan?" (Ap. t. 5:38–39)

Luomisuskon lisääntyvä suosio voi johtua siitä, että Raamattu pitää luomista totena.


Lähde:

Louhivuori, Mikko. 2013. Tieteellinen kreationismi ry. Mietteitä. (4.7.)