Käsityksemme menneisyydestä ratkaisee sen, kuka viime kädessä päättää arvoistamme. Kuva: Answers in Genesis.
Joel Kontinen
Dosentti Lennart Saari puhui evoluution ennakkokäsityksistä Turussa maaliskuun alussa järjestetyssä Miten perustelisit toivosi? -tapahtumassa. Hän sanoi, että evoluutio on pohjimmiltaan uskonnollinen käsite. Niin luominen kuin evoluutio ovat uskomuksia. Kysymyksessä ei ole uskonto vastaan tiede vastakkainasettelu, vaan siitä, kenellä on parhaat uskomukset.
Evoluutio on ihmisten tarinoita siitä, mitä on voinut tapahtua menneisyydessä. Todellisuudessa evoluutio ei toimi, koska se törmää mahdottomuuteen jo elämän synnyssä. Elämä voi syntyä vain elävästä.
Tiedemiehet eivät ole erehtymättömiä ja puolueettomia, vaan heillä on omat mieltymyksensä ja ennakkokäsityksensä. Monille luonnontieteilijöille tiede ei ole parhaan selityksen etsimistä vaan parhaan naturalistisen selityksen etsimistä.
Evoluution parhaimmatkin ikonit – ne, joita koulukirjoissa on toistettu vuodet toisensa jälkeen – ovat hyvin hataria. Ne eivät todista evoluutiosta.
Ihmiset uskovat evoluutioon, koska he eivät halua, että Jumala saisi ratkaista sen, mitä he tekevät ja miten he toimivat. He eivät halua absoluuttisia sääntöjä vaan kaiken pitäisi olla suhteellista ja kaikkea pitäisi suvaita – paitsi kristillisiä arvoja. Evoluutiosta haetaan tieteellistä oikeutusta hylätä kristinusko.
Luominen on kuitenkin niin ilmeistä, että ihmiset eivät enää voi kiistää sitä – elleivät he petä itseään. Toisin kuin evolutionistit uskoivat, esimerkiksi roska-DNA:lla (eli proteiineja koodaamattomalla DNA:lla) on tärkeitä tehtäviä elimistössämme.
Luominen, syntiinlankeemus ja vedenpaisumus selittävät todellisuutta paremmin kuin evoluutio.
Toisin kuin ateismi, kristinusko ei ole sokeaa uskoa. Raamattu perustuu silminnäkijöiden kuvauksiin eikä arvauksiin siitä, mitä menneisyydessä on voinut tapahtua. Raamattu on historiallisesti totta. Jeesus ei tullut ihmiseksi sovittaakseen fiktiivistä syntiinlankeemusta, vaan Hän tuli, koska Aadam teki konkreettisesti syntiä.
Paholainen on alusta lähtien pyrkinyt saamaan ihmisen epäilemään sitä, mitä Jumala on sanonut. Meidän tulee ymmärtää teistinen evoluutio tätä taustaa vasten. Siinä ei enää ole kysymys Jumalan totuudesta vaan sen korvaamisesta pohjimmiltaan ateistisella ajattelulla, johon Jumala on otettu ikään kuin varmuuden vuoksi mukaan.
Voit kuunnella Lennart Saaren evoluutioluennon tästä klikkaamalla linkkiä 2014-03-02-semi5.mp3, Lennart Saari.