sunnuntai 25. lokakuuta 2020

Kovakuoriainen kestää auton painon

 


Kuva: David Kisalius.

Joel Kontinen

Jumala on antanut monille eläimille syntiinlankeemuksen vuoksi taitoja,  jotka eivät ole tästä maasta. Esimerkiksi pommikiitajän taidot ovat kuin sadusta – vaikka ne ovat todellisuutta.

Nyt tutkimus on osoittanut, miksi kovettuneet etusiivet suojaavat kovakuoriaisia vahingoittumasta ja murskautumasta.

Rinnakkaiset kovakuoriaiset ovat melkein särkymättömiä - voit lyödä niitä, astua niiden päälle tai ajaa yli autolla, ja ne selviävät törmäyksistä vahingoittumatta.

Nyt tiedemiehet tietävät, miksi näiden kovakuoriaisten ulommat siipikotelot, jotka tunnetaan nimellä elytra, ovat niin kovia - ne koostuvat sarjasta tasaisesti lukkiutuvia palapelin osia. Tämän "palapelin" muotoilu ja sisäinen rakenne lisäävät kovakuoriaisen panssarin lujuutta.

Rautakuoriaiset (Phloeodes diabolicus) ovat noin 15-25 millimetrin pituisia, ja niistä esiintyy metsissä Pohjois-Amerikan länsiosissa, missä ne elävät puiden kuoren alla. Vaikka niiden esi-isänt pystyivät lentämään, rautakuoriaiset menettivät lentokykynsä kauan sitten, ja niiden elytrat sulautuvat yhteen muodostaen murskautumattoman suojan.

Entomologit tuntevat aivan liian hyvin näiden esteiden kovuuden. Ponnistelut rautakuoriaisten yksilöiden kiinnittämiseksi asennusta, esittelyä ja varastointia varten päättyvät usein rei'ittämättömään hyönteiseen ja kasaan taipuneita teräsneuloja, tutkijat kirjoittivat uudessa tutkimuksessaan, joka julkaistiin verkossa tänään (21. lokakuuta) Nature-lehdessä.

Tutkijat suorittivat kovakuoriaisilla puristustestit selvittääkseen, kuinka paljon voimaa nämä kilvet kestäisivät ennen halkeilua. He huomasivat, että "rauta" kovakuoriaiset pystyivät vastustamaan jatkuvia voimia jopa 149 newtonia tai 15 kiloa. Tutkimuksen mukaan tämä oli noin 39 000 kertaa kovakuoriaisen paino ja yli kaksi kertaa niin paljon voimaa kuin muut maankuoriaisten lajit voivat kestää.

Eksoskeletonin poikkileikkausten mikroskooppinen analyysi osoitti sivusuunnassa olevia tukirakenteita, jotka tekivät joistakin osista elytraa jäykempiä kuin toiset, jotta paino jakautuisi tasaisesti kovakuoriaisen selän yli ja suojaisi sen elimiä. Ja lisävahvistus tuli saumasta, jossa elytrat sulautuivat yhteen.

Rautakuoriaisen lentävissä sukulaisissa elytrat loiveutuvat yhteen "kielen ja uran muotoisena", jolloin he voivat avata, sulkea ja vapauttaa alemmat siivet lennon ajaksi, tutkijat raportoivat. Mutta kovakuoriaisissa sulatetut elytrat sopivat yhteen paloina palapelissä hyönteisen vatsan pituudelta. Näiden lukittuvien kappaleiden ulkonevat osat, joita kutsutaan teriksi, jakavat myös stressiä eksoskeletonin läpi estäen sen murtumisen.

Kun tutkijat 3D-tulostetuilla näytteillä testasivat palapeliyhteyksien lujuutta, he havaitsivat, että viiden terän saumat olivat jäykimmät ja kykenivät kantamaan raskaampia kuormia. Tutkijat havaitsivat myös terien poikkileikkauksista kerrostettuja mikrorakenteita, jotka ohjaivat edelleen jännityksiä pois haavoittuvimmista osista, suojaten lukittavien palapelin palojen kapeat "kaulat" murtumilta ja saivat kappaleet todella lukittumaan turvallisemmin.

Biologisen arkkitehtuurin paljastaminen, joka tekee kovakuoriaisista kovakuoriaisten eksoskeletoneista lähes puristamattomia, voisi auttaa insinöörejä suunnittelemaan iskuja kestävämpiä rakenteita, ja tutkijat testasivat tämän omilla 3D-painetuilla malleillaan.

Osoitamme tämän luomalla toisiinsa kiinnittyviä ompeleita biomimeettisistä komposiiteista, jotka osoittavat huomattavaa sitkeyden kasvua verrattuna usein käytettyyn tekniseen liitokseen ", tutkijat kirjoittivat tutkimuksessa.

Lähde:

Weisberger Mindy. 2020.  you can't squish this 'iron' beetle. Now, scientists know why.  Live Science. 22.10.