Christus Pantocrator, n. 1130. Kuva: Gun Powder Ma, , CC BY-SA 3.0.
Joel Kontinen
"Kun Jeesus oli tullut Filippoksen
Kesarean seudulle, hän kysyi opetuslapsiltaan: 'Kuka Ihmisen Poika on? Mitä
ihmiset hänestä sanovat? 'He vastasivat: 'Toisten mielestä hän on Johannes
Kastaja, toisten mielestä Elia, joidenkin mielestä Jeremia tai joku muu
profeetoista.' Entä te?" kysyi Jeesus. 'Kuka minä teidän mielestänne
olen?' Simon Pietari vastasi: 'Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.'
" (Matt. 16:13–16)
Meillä on edelleenkin erilaisia käsityksiä Jeesuksesta. Jotkut sekulaarit
humanistit epäilevät Hänen historiallisuuttaan, vaikka Jeesuksen elämästä on
vankkoja todisteita myös evankeliumien ulkopuolella. Toiset pitävät Häntä hyvänä
opettajana.
Muslimeille Hän on Isa-niminen synnitön profeetta,
jonka Allah pelasti ristiltä ja vei taivaaseen. Jehovan todistajat
sanovat Hänen olevan ylienkeli Mikael.
Jeesus sano -Pietarille: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä
ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa"
(Matt. 16:17).
Raamattu kumoaa kaikki ei-raamatulliset käsitykset Jeesuksesta. Johanneksen evankeliumi (1: 1–3) sanoo Jeesuksen olevan Jumala, joka on ollut olemassa alusta lähtien ja jonka kautta kaikki luotiin. Myös Paavali kuvaa Häntä Luojaksi (Kol. 1:16–17).
Jeesus oli myös hyvä opettaja ja synnitön profeetta. Mutta Hän on paljon muutakin. Apostoli Tuomas ymmärsi lopulta, kuka Jeesus oli. Hän tunnusti: "Minun Herrani ja Jumalani!" (Joh. 20:28).
Lisäksi monet teologit uskovat, että Jeesus ilmestyi Vanhan testamentin aikana
Herran enkelinä. Mutta tämä ei tee Hänestä ylienkeli Mikaelia, joka on luotu
olento.
Kristinusko on monin tavoin paradoksaalinen. Maailmankaikkeuden Luoja syntyi Betlehemissä
ihmiseksi ja kärsi Jerusalemissa rangaistuksen, jonka vanhurskas ja
oikeudenmukainen Jumala oli säätänyt synnistä.