Kuva: Charles J. Sharp , CC BY-SA 4.0.
Joel Kontinen
Miten evoluutio menee
eteenpäin? Monilla oppilailla on tästä kysymyksestä vääriä käsityksiä.
Satunnaiset muutokset, jotka johtavat selviytymisetuihin – evoluution periaate
ei ole intuitiomme ja kokemuksemme mukainen. Biologian opettajat kohtaavat
siksi usein väärinkäsityksiä opiskelijoiden keskuudessa. Vain noin puolet
opettajista tunnistaa ne oikein ja osaa ryhtyä asianmukaisiin vastatoimiin.
Tämä on tulos Tim Harteltin pro gradu työssään tohtori Nina Minkleyn valvonnassa
tekemästä kyselystä, johon osallistui 182 esikoulu-, jatko- ja biologian
opettajaa käytännön koulutuksessa.
Evoluutio ei riipu sattumista eivätkä mutaatiot ole sattumanvaraisia.
Ruhr-Universität Bochumin Behavioral Biology and
Biology Education -tutkimusryhmän tutkijat vaativat erityiskoulutusta
opettajille.
Tutkimus julkaistiin Science Education -lehdessä
3.2.2022. Tarkoituksenmukainen ajattelu ja antropomorfismi "Gepardeista on
tullut nopeampia ja nopeampia, koska he ovat ymmärtäneet, että se on
välttämätöntä" - tämän lausunnon pitäisi saada opettajat istumaan ja kiinnittämään
huomiota evoluution periaatteiden opettamiseen. Monilla oppilailla on siitä
vääriä käsityksiä. He eivät tunnista eloonjäämisetua edustavien
satunnaisvaihteluiden periaatetta ja olettavat sen sijaan, että
evoluutioprosessit suuntautuvat johonkin päämäärään, että lajilla on
muuttumattomia piirteitä, että hyödylliset ominaisuudet periytyvät tai
antropomorfoivat organismeja olettaen, että ne toimivat tietoisesti.
"Arkielämässä tällaiset käsitteet ovat joskus
hyödyllisiä, mutta tieteellisesti ne ovat epätarkkoja", Nina Minkley
sanoo. "Opettajien tulee diagnosoida ne biologian tunneilla ja ryhtyä
kohdennettuihin vastatoimiin, koska muuten ne estävät tieteellisesti oikean
ymmärryksen."
Evoluutio ei ole tarkoituksen siirtämistä jälkeläisiin,
Lähde:
Biology teachers often fail to recognise
misconceptions Ruhr University Bochum, 4.2.