tiistai 22. helmikuuta 2022

Koululaisten väärät käsitykset evoluutiosta



Kuva:
Charles J. Sharp , CC BY-SA 4.0.

 

Joel Kontinen

 

Miten evoluutio menee eteenpäin? Monilla oppilailla on tästä kysymyksestä vääriä käsityksiä. Satunnaiset muutokset, jotka johtavat selviytymisetuihin – evoluution periaate ei ole intuitiomme ja kokemuksemme mukainen. Biologian opettajat kohtaavat siksi usein väärinkäsityksiä opiskelijoiden keskuudessa. Vain noin puolet opettajista tunnistaa ne oikein ja osaa ryhtyä asianmukaisiin vastatoimiin. Tämä on tulos Tim Harteltin pro gradu työssään tohtori Nina Minkleyn valvonnassa tekemästä kyselystä, johon osallistui 182 esikoulu-, jatko- ja biologian opettajaa käytännön koulutuksessa.

Evoluutio ei riipu sattumista eivätkä mutaatiot ole sattumanvaraisia.

Ruhr-Universität Bochumin Behavioral Biology and Biology Education -tutkimusryhmän tutkijat vaativat erityiskoulutusta opettajille.

Tutkimus julkaistiin Science Education -lehdessä 3.2.2022. Tarkoituksenmukainen ajattelu ja antropomorfismi "Gepardeista on tullut nopeampia ja nopeampia, koska he ovat ymmärtäneet, että se on välttämätöntä" - tämän lausunnon pitäisi saada opettajat istumaan ja kiinnittämään huomiota evoluution periaatteiden opettamiseen. Monilla oppilailla on siitä vääriä käsityksiä. He eivät tunnista eloonjäämisetua edustavien satunnaisvaihteluiden periaatetta ja olettavat sen sijaan, että evoluutioprosessit suuntautuvat johonkin päämäärään, että lajilla on muuttumattomia piirteitä, että hyödylliset ominaisuudet periytyvät tai antropomorfoivat organismeja olettaen, että ne toimivat tietoisesti.

"Arkielämässä tällaiset käsitteet ovat joskus hyödyllisiä, mutta tieteellisesti ne ovat epätarkkoja", Nina Minkley sanoo. "Opettajien tulee diagnosoida ne biologian tunneilla ja ryhtyä kohdennettuihin vastatoimiin, koska muuten ne estävät tieteellisesti oikean ymmärryksen."

Evoluutio ei ole tarkoituksen siirtämistä jälkeläisiin,  

Lähde:

Biology teachers often fail to recognise misconceptions Ruhr University Bochum, 4.2.