Joel Kontinen
Näin teistinen evolutionisti määrittelee
maailman:
Jumala loi maailman. Hänen rakkautensa ja hyvyytensä kannattelee kaikkea.
Tämän sanominen ääneen ei ole kreationismia eli luomisuskoa. Se, miten eliöt ja
fyysisen maailman asiat ovat, ei ole uskon asia.
Ajatus elämää kannattelevasta isosta ajatuksesta, Jumalasta, ei ole
ristiriidassa sen kanssa, että elämä on luonteeltaan syvästi biologista ja
fyysistä.
Mutta evoluutio on muutakin kuin vain lluonnossa ilemevää johdonmukaisuutta, jonka Jumala on luonut. Miten hän saa mutaatiot ja luonnonvalinnat palveleman Jumalaa.
Evoluutio piirtää omia koukeroitaan maapallon elämänmenoon. Luomisusko, kovan linjan kreationismi, laittaa Jumalan
olemassaolon oman väärinkäsityksensä panttivangiksi: jos maailma ei toimi
kirjaimellisesti Raamatussa kerrotun mukaan, se ei ole totta. Oi, mitä
koppavuutta!
Luomisusko, kovan linjan kreationismi, on teistisen evolutionistit mielestä koppavuutta. Hän ei usko, siihen, mitä Raamatussa
sanotaan.
Se,
mitä Raamatussa kerrotaan maailman synnystä ja elämän olemuksesta, on totta uskon silmin katsottuna, mutta ei samalla tavalla kuin
jos mennään lääkäriin ja aletaan selittää virustaudin luonnetta. Tai miten
tietokone toimii tai ihminen lentää kuuhun. Ihminen voi elää uskon varassa,
mutta maailman ilmiöt eivät toimi uskon mukaan. Ateistin ja uskovaisen kännykät
toimivat samalla tavalla.
Hän sekoittaa ”uskon silmin katsottuna” ja todellisen tieteen. Siinä unohtuu
tieteen metodologinen puoli, joka perustuu ateistiseen maailmanselitysmalliin.
Lähde:
Seppälä, Olli. 2017, Teesi n:o 13 - Kreationismi on väärinkäsitys. Kotimaa 3.2.