sunnuntai 6. helmikuuta 2022

Miten teistinen evolutionisti määrittelee maailman

 


Joel Kontinen

Näin teistinen evolutionisti määrittelee maailman:

Jumala loi maailman. Hänen rakkautensa ja hyvyytensä kannattelee kaikkea. Tämän sanominen ääneen ei ole kreationismia eli luomisuskoa. Se, miten eliöt ja fyysisen maailman asiat ovat, ei ole uskon asia.

Ajatus elämää kannattelevasta isosta ajatuksesta, Jumalasta, ei ole ristiriidassa sen kanssa, että elämä on luonteeltaan syvästi biologista ja fyysistä.

Mutta evoluutio on muutakin kuin vain lluonnossa ilemevää johdonmukaisuutta, jonka Jumala on luonut. Miten hän saa mutaatiot ja luonnonvalinnat palveleman Jumalaa.

Evoluutio piirtää omia koukeroitaan maapallon elämänmenoon. Luomisusko, kovan linjan kreationismi, laittaa Jumalan olemassaolon oman väärinkäsityksensä panttivangiksi: jos maailma ei toimi kirjaimellisesti Raamatussa kerrotun mukaan, se ei ole totta. Oi, mitä koppavuutta!

Luomisusko, kovan linjan kreationismi, on teistisen evolutionistit mielestä koppavuutta.  Hän ei usko, siihen, mitä Raamatussa sanotaan.   

Se, mitä Raamatussa kerrotaan maailman synnystä ja elämän olemuksesta, on totta uskon silmin katsottuna, mutta ei samalla tavalla kuin jos mennään lääkäriin ja aletaan selittää virustaudin luonnetta. Tai miten tietokone toimii tai ihminen lentää kuuhun. Ihminen voi elää uskon varassa, mutta maailman ilmiöt eivät toimi uskon mukaan. Ateistin ja uskovaisen kännykät toimivat samalla tavalla.

Hän sekoittaa ”uskon silmin katsottuna” ja todellisen tieteen. Siinä unohtuu tieteen metodologinen puoli, joka perustuu ateistiseen maailmanselitysmalliin.

Lähde:

Seppälä, Olli. 2017, Teesi n:o 13 - Kreationismi on väärinkäsitys.  Kotimaa 3.2.